Friday, March 11, 2005

Of je worst lust!

(Omdat dit mijn laatste gerecht in het Nederlands zal zijn, bij uitzondering een onvertaalbare titel zonder.... en ....)

Diner: Worst van Konijn met aardappelpuree

Een film waar een vriendin van Jen, Jen, een hoofdrol in vertolkte kende gisteren haar wereldpremière in het dc independent film festival. Om verschillende redenen keek ik ernaar uit. Ik was al een tijdje niet naar een bioscoop geweest, het is leuk om iemand die je kent op een groot wit doek te zien en ik ben gek op filmfestivals.
De film begon om 8:30 pm. Omdat we kaartjes online kaartjes hadden gekocht en de uitdraai vanwege een beroerde website onleesbaar was, moesten we ons vroeg bij de balie melden. Er was dus geen tijd voor een uitgebreid diner. (Mocht iemand meer willen lezen over het filmfestival, de film, de acteerprestaties van Jen of bijvoorbeeld de naam van de film, laat dat dan weten.)

Worst staat niet op mijn nummer 1 van geliefde vleessoorten. Ik weet niet hoe dat komt. Natuurlijk, een Rotterdammertje, chorizo of salami... het is lekker. Maar ik vind het op een of andere manier gedoe. Geen idee waar het hem in zit.
Maar in Philadelphia, zie ook eerder geschreven artikelen, hadden we toch maar worsten aangeschaft. De slager die wild verkocht had een aanbieding: 4 verschillende soorten worsten voor de prijs van 1. Mijn definitie van een worst is een hoop vlees met kruiden in een darm waarbij voor en achterzijde zijn afgeknepen. Mocht dit vreemd klinken... dat is de bedoeling. De definitie van de slager, bleek sterk te lijken op die van mij, behalve dan dat bij hem het geheel in meervoud geplaatst dient te worden. Hele kettingen kregen we.
Van de vier verschillende soorten, hebben we gisterenavond die van konijn gegeten. GEWELDIG!



Nu had ik eerder beloofd beter rekening te zullen houden met de hoek waarin ik foto's neem... Voor staat de jus, op het bord liggen de worsten en, geloof het of niet, rechtsachter staat de puree.

Recept 6 Konijnenworsten: Worst van Konijn met Mosterdzaden
Prik een of twee gaten in de worsten. Doe 1 cm water in een grote bakpan. Breng het water aan de kook. Doe de worsten erin en sluit het af met een deksel. Laat het water 15 minuten flink koken. Haal de deksel eraf en laat het droogkoken. Bak de worsten bruin.
Haal de worsten uit de pan. Gebruik het aangekoekte gedeelte voor de jus.

Jus:
Snijd een halve ui in ringen. Doe wat olie in een pannetje en als het voldoende heet is, voeg je de uien toe. Zet het vuur op half een laat de uien af en toe roerend, rustig goudbruin worden. Ongeveer 10 minuten.
Doe in de licht aangekoekte pan een halve kop stevige rode wijn en een beetje water. Zet de pit op halfhoog en schaap met een pollepel de pan schoon. Zorg dat het aangekoekte gedeelte geheel oplost. Voeg de ui toe en laat het een paar minuten pruttelen.

Aardappelpuree:
Tja, niet zoveel over te schrijven eigenlijk. Ik heb de aardappelen in Kippenbouillon gekookt. Vervolgens fijngeprakt met een vork wat melk, boter en een paar peperkorrels erbij en goed geprakt tot het een romige massa werd. Daarna in een ovenschaal gedaan (zoals gebruikelijk vergeten de ovenschaal in te vetten met boter), klontje boter erop en in de oven op grillstand gedaan. Zo'n kwartier laten staan zodat er een bruine korst op kwam. Bij het opdienen, heb ik er wat nootmuskaat over geschrapt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home